woensdag 29 juni 2016

Tante Lies geeft knipoogjes

Al een tijdje was ik niet zo tevreden over de lampen die ik bij mijn spiegels had zitten. Weinig licht om zelf iets te zien, en een van de lampen was al vervangen omdat deze de batterijen leegvrat terwijl hij uit stond. Lamp nummer twee kreeg nu precies hetzelfde euvel.

Omdat ik wat schadevergoeding had overgehouden aan mijn ongeluk kon ik dat geld nu mooi gebruiken om twee nieuwe lampen met wat meer power te kopen.

Dat werden dus twee 90 lux B + M Ixon IQ Speed Premium, en dat ziet er zo uit:

De kabel gaat naar binnen door een versgeboord gat.
 Ik wilde ook graag lichtseinen kunnen geven, om tegemoetkomend verkeer te attenderen op mijn aanwezigheid. Dan zou het handig zijn als ik de lampen kan bedienen vanaf mijn stuur.

Met deze on-off-(on) schakelaar gaat dat mooi. Eén kant op staat het licht permanent aan, de andere kant vergrendelt niet en is geschikt om korte lichtseinen te geven. Ongeveer zoals bij het groot licht van een auto.
Over beide schakelaars zit een rubbertje,
als bescherming tegen zweet en regen

Nu kan ik dus, als dat nodig is, toeteren met de rechterwijsvinger, en lichtseinen geven met mijn linkerwijsvinger. En tegelijk twee handen aan het stuur houden om tussen alle geschifte medeweggebruikers door te laveren. Heerlijk!

En het geeft nog best wel wat licht ook:




Groet

Erwin en Tante Lies

3 opmerkingen:

  1. Hoi Erwin,

    Mooi gemaakt! Waar heb je de batterijen opgehangen? Dit lijkt me voor mij ook een mooie oplossing, waar heb je die lampen besteld/gekocht?

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri,

      De accu zit nu nog in een bakje die in mijn bidonhouder staat, maar ik wil nog iets maken waardoor de accu niet dat bakje in beslag neemt, en ook niet op de (natte) bodem van de fiets staat. Misschien net zoiets als de bakjes waarin de eigen accu's van de Strada aan de zijwand hangen.

      De lampen heb ik bij Rose.nl gekocht. Eén lamp met accu en oplader, één extra lamp zonder accu en oplader, en een reservelader voor op het werk. Verder moet er uiteraard wel wat geknipt, geboord en gesoldeerd worden om het op één schakelaar aan te sluiten.

      Groet

      Erwin en Tante Lies

      Verwijderen
  2. Geschifte medeweggebruikers? Wat saai: ik kom alleen maar dove en blinde medeweggebruikers tegen.

    BeantwoordenVerwijderen