vrijdag 3 maart 2017

Tante Lies houdt haar hoedje stevig vast als het stormt!

Zoals Birger laatst al beschreef kan harde stormwind proberen de Sinnerkap van de velomobiel mee te nemen; afgelopen dinsdag heb ik ook af en toe de kap met een hand vastgehouden omdat een vlagerige windkracht 7 van opzij aan de fiets rukte. Dan moest ik wel sturen met één hand, in de regen en het donker, op de polderweg langs de vaart.

Ik besloot daar toch eens iets op te verzinnen, en dit is het geworden:
Een van de twee bandjes
Twee korte spanbandjes met elk twee haken. Die haak je achter de rand van de fiets, en achter de rand van de kap, en dan trek je ze aan.
Dat is makkelijk te doen als je in de fiets zit, maar gaat van buitenaf ook nog wel, dus het is ook een manier om ervoor te zorgen dat de kap er bij een geparkeerde velomobiel niet zo makkelijk af gehaald wordt danwel af waait.
Van binnen ziet het er zo uit:
Over beide randen gehaakt blijft hij goed zitten
Van buiten valt het zwart beklede haakje nauwelijks op.
Als je goed kijkt zie je de fotograaf ook nog.
De haakjes heb ik zelf gemaakt van aluminium strip van 3 cm breed; dan worden de krachten enigszins verdeeld over de randen van de fiets en de kap.
En zo ziet de cameraman onder de motorkap het in zijn zoeker.

Hopelijk blijft nu bij storm Tante heur hoedje netjes zitten, en kan ik weer met twee handen sturen, zodat ik niet de vaart in waai.

Groet

Erwin en Tante Lies

13 opmerkingen:

  1. Ziet er handig uit! Veel fijner rijden in harde wind. Wie nog gaat knutselen kan ook eens kijken hoe de InterCityBike kap wordt vastgemaakt. Dat gaat ook met haakjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb zelfs de twee achterste klittebandjes nooit vastzitten.

    Kan ik in de XS namelijk bijna niet bijkomen.

    De kap is nog nooit gaan vliegen en heeft zelfs nog nooit die neiging gehad.
    Heel soms klappert de kap een beetje een beetje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wij hebben hier meestal niet zoveel wind als in het westen Wim...

      Verwijderen
  3. Afgelopen dinsdag kwam mijn Quest-DF kap bij 5 Bft. van achteren een beetje omhoog. Ik heb thuis de elastieken een stuk strakker gezet. Ik vind het een fijne bevestiging met 2 elastieken. De kap zet je in 2 seconden vast en het rammelt eigenlijk nooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Is denk ik ook wel iets voor mij. De Velcro van de Sinner doet het inmiddels wat minder dan in het verleden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meer dan een uurtje werk is het niet. Je kunt in een platte aluminium strip een sleuf maken waar de spanband precies doorheen past, en aan de andere kant een haak buigen. En dat dan x4.

      Verwijderen
  5. Eenvoudig, handig en goed zelf te maken, geniaal dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed bedacht en handige oplossing Erwin de ICB. kap op mijn DF zit ook met maar 2 carbon haakjes en trapeze-elastieken muurvast, veel beter dan met die klittenband vorige week met 7Bft. geen centje last. De volgende dag met uitschieters naar 11Bft. had ik het gevoel dat ie af en toe iets opwipte aan de loefzijde maar geen moment het idee gehad dat de lichte elastiekverbinding te zwak was maar je bent goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat is het : de kap vliegt er waarschijnlijk niet af maar het idee dat ie telkens zo'n stuk wordt opgetild maakt je als rijder onrustig. Ik ken dat ook heel goed en idd nog nooit echt losgekomen.

    Zo vatzetten dat ie niet meer kan opstijgen aan zijn bevestigingen is zeker beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is het : de kap vliegt er waarschijnlijk niet af maar het idee dat ie telkens zo'n stuk wordt opgetild maakt je als rijder onrustig. Ik ken dat ook heel goed en idd nog nooit echt losgekomen.

    Zo vatzetten dat ie niet meer kan opstijgen aan zijn bevestigingen is zeker beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Simpel en doeltreffend, klitteband wil nog weleens op raken en minder aan elkaar hechten. Bij het over de kop gaan blijft hij dan ook beter zitten. Ga het ook proberen . bedankt voor de tip Groet Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik zou net al bij de ICB kap voor elastiek kiezen, werkt reuze handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ben na 30 jaar bevelvoerder op diverse brandweerauto's aardig stressbestendig en geen last van beetje opwippen met harde zijwind de elastieken zijn tot nog toe ook zo stressbestendig. Maak het niet moeilijker als het is aub. Die sjorbandjes zijn een goede oplossing maar de trapeze elastieken voldoen al 2 jaar goed onder elke weer-omstandigheid, ook bij 11Bft. De voorbanden op nat wegdek hebben dan een veel grotere uitdaging.

    BeantwoordenVerwijderen