donderdag 12 april 2018

Op twee wielen verder?

Vanmorgen reed Tante Lies wat zwabberig door de bochten, meestal een teken dat ik een lekke band vóór heb, maar even knijpen in de voorband, onderweg bij een stoplicht, wees daar toch niet op. Toch leek het weggedrag op een slappe linkervoorband te wijzen.
Op het werk na het uit de fiets stappen nogmaals geknepen, en inderdaad, de band was hard. Vreemd...

Later op de dag, toen ik alledrie de banden even controleerde, en ze alle drie goed hard bleken, gaf ik, zonder zelf precies te weten waarom, even een licht rukje aan het linkerwiel, en... het hele linkerwiel bleek los te zitten! Toen ik het wieldoekje eraf haalde lagen bout, ring en dopje los op de grond.
Ik had daarover wel eens een blogbericht gelezen, maar nooit gedacht dat het mij ook zou overkomen.
Het losse boutje viel er zó uit
Helemaal los op de as. Je ziet de rand van de remschoen zitten.
Tante was dus vanmorgen bijna in een tweewieler veranderd. En ik wil niet eens bedenken wat er dan gebeuren kan. Ik reed lekker hard, dus iets met over de kop en AU! ligt voor de hand.

Ik ben heel blij dat dit goed afgelopen is, en zal voortaan mijn voorwielbouten goed vast zetten, misschien wel met een momentsleutel (nog even uitvogelen met welk aanhaalmoment).

Groet

Erwin en Tante Lies

9 opmerkingen:

  1. Ik gebruik voor die boutjes altijd een halfvast borgmiddel (blauw). Blijkbaar is dat toch nodig. Ik zou niet vertrouwen op de eigen wrijving van de boutjes, er wordt behoorlijk aan gewrongen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Herkenbaar, ik had er ook last van. Kon het boutje niet te strak aandraaien omdat het wiel dan stroef begon te draaien. Iets langer busje in de naaf loste het probleem op. Ik had een stukje ducttape over de bout geplakt zodat ik hem niet zou verliezen. Een keer zat'ie flink los, daarna het probleem snel laten oplossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien wel aardig om de voor- en nadelen van een wieldoekje versus een deksel (DF) in dit geval met elkaar te vergelijken. Je wieldoekje hield waarschijnlijk de bout nog wat op zijn plaats waardoor je hem niet verloren bent, hoera!
    Bij gebruik van een wieldekselplaat (DF) blijft de bout in het zicht en zou de oorzaak dus waarschijnlijk eerder opvallen, hoera!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Erwin,

    Inderdaad, Loctite of iets dergelijks voorkomt dit soort ongewenste dingen. Ik gebruik het ook op de meeste verbindingen in de QV, als je de achterwielen terug monteert schrijft Velomobiel.nl het zelfs voor!
    Bij de Strada deed ik ook wel eens een paar slagen teflontape rond de bout, dat werkt ook prima als je geen Loctite hebt.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo, schrikken zeg! Dat had heel veel narigheid en schade kunnen veroorzaken. Je beschermengeltje verdient een schouderklopje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gelukkig nog nooit gehad, ook niet bij klanten zet mij vast da's vast zat. Is mijn slogan na> 40 jr. aan auto's, vrachtauto's, motorfietsen en fietsen rukken. Veel mensen weten niet waar zij mee bezig zijn als zij "wat sleutelen" zonder technische achtergrond over draaimoment en graden hoekverdraaiing bij metrische schroefdraad. Gelukkig is dit goed afgelopen, maak maandelijks mee dat klanten na een lekke band de wielen niet goed vastzetten of op draaimoment controleren. Overigens kan de as ook wel eens bij de ankerplaat loslopen....altijd checken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het gaat om een m6x1 boutje; kwaliteit 8.8- 10Nm, kwaliteit 10.9 -15Nm. Zou dan eigenlijk niet los moeten lopen

    BeantwoordenVerwijderen